schrijvenFeedback is zo belangrijk bij het schrijven van een wetenschappelijk artikel

Soms stuit ik op een blogartikel waarvan ik denk: hoe komt het dat ik dat niet eerder heb gezien? In dit geval gaat het om een artikel van Corey Bradshow, van zijn blog ConservationBytes, over het schrijven van een wetenschappelijk artikel. Uit 2012. Oud dus, maar nog steeds relevant.

Zijn collega Barry Brook bedacht een methode voor het schrijven van een wetenschappelijk artikel: de méthode Brookoise. Juist omdat er over dat schrijfproces – wanneer doe je wat – zo weinig kennis gedeeld wordt. De méthode Brookoise geeft 11 stappen om tot een mooi resultaat te komen. Weliswaar bedoeld voor ecologen, maar ook in andere vakgebieden bruikbaar.

Ik ga het blog niet overschrijven, je kunt het hier zelf lezen.

Toch wil ik er iets uitlichten wat in mijn ervaring cruciaal is voor het hele schrijfproces.

Vraag in een vroeg stadium om feedback

Brook geeft de suggestie om na het opschrijven van je belangrijkste boodschap, je abstract en je mogelijke titel onmiddellijk feedback te vragen. Aan je begeleider(s), aan eventuele co-auteurs. Verwerk de feedback, en blijf reviseren tot iedereen blij is met de uitkomst.

Vraag daarna weer feedback

Bedenk wat de belangrijkste uitkomsten zijn die je wilt beschrijven, maak de bijbehorende figuren en vraag dan weer feedback. Aan je begeleider(s), aan eventuele co-auteurs. Verwerk de feedback, en blijf reviseren tot iedereen blij is met de uitkomst.

Vraag daarna weer feedback

Maak het skelet van je artikel. Vraag daarna feedback over dat skelet. Ook hier weer: blijf reviseren tot iedereen tevreden is.

Schrijf dan pas de echte tekst

Dat schrijven van die echte tekst kun je in willekeurige volgorde doen, omdat je hebt uitgedacht wat er in elke paragraaf moet komen te staan.

Vraag daarna feedback op je eerste versie

De suggestie van Brooks is om vervolgens op de eerste versie die je hebt geschreven – je raadt het al – feedback te vragen.

Gaat er al een belletje rinkelen? Weer feedback vragen!

Gaat er al een belletje rinkelen?

Ga niet in je eentje aan de slag. Betrek begeleider(s) en co-auteurs bij het hele schrijfproces. Vraag feedback. Dat maakt het schrijfproces een stuk gemakkelijker en aangenamer voor iedereen. En je krijgt er ook nog eens een betere tekst van.

 

 

 

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie