motivatie/inspiratieHoe Super Mario je kan helpen om succesvol te promoveren.

Heb je ooit Super Mario gespeeld? Dan weet je dat het doel van het spel is Mario langs allerlei hindernissen en tegenstanders te leiden, om aan het einde punten te verzamelen en prinses Peach te redden. Om dat voor elkaar te krijgen moet je je door 32 levels spelen.

Volgens Mark Rober – een NASA ingenieur en YouTubester – kan Super Mario je helpen om bijvoorbeeld succesvol te promoveren.

Hoe dan?

Mark Rober legt uit dat het er bij Super Mario om draait dat je de prinses redt. De focus ligt op het leren van het spel, op je strategieën aanpassen, op beter leren navigeren, op opnieuw proberen. Allemaal om te prinses te redden. Dat je daarbij onderweg ontelbare keren doodgaat, is niet belangrijk. Het einddoel in de gaten houden, dus je focussen op de prinses en niet op de valkuilen, stug door blijven spelen en meer leren is wat hij het Super-Mario-Effect noemt.

Hoe kun je het Super-Mario-Effect gebruiken?

Er zijn drie manieren waarop je het Super-Mario-Effect onmiddellijk kunt inzetten.

Reframe je promotie

Het Super-Mario-Effect is succesvol, omdat het gebruik maakt van reframen, oftewel een andere betekenis geven. Stressvolle en negatieve ervaringen reframe je in iets waar je zin in hebt en waar je nieuwsgierig van wordt.

Je bent dus niet mislukt in het tweede level van Super Mario als je dood gaat, nee, je bent aan het leren hoe je level 2 onder de knie kunt krijgen. Je onderzoek, een nieuwe taak, iets wat je moeilijk vindt zien als een spel wat je onder de knie krijgt, maakt het een stuk leuker. Zie je promotie dus als een spel, dan wordt het een positieve uitdaging in plaats van een negatieve.

Focus op de prijs

Bij Super Mario gaat het altijd om het resultaat dat je wilt bereiken. Ook al geeft het spel je stress, het idee is juist dat je je door je tegenslagen heen speelt, je doet er alles aan om alle levels te doorlopen. Fouten maken is niet erg, ze helpen allemaal mee om je uiteindelijke doel te bereiken. Stel jezelf dus vragen als: wat werkte goed, wat niet, wat kan ik hier van leren en een volgende keer anders doen?

Door op die manier tegen je promotie aan te kijken, ‘dwing’ je je brein als het ware om te blijven leren.

Falen is leuk

Door gebruik te maken van het Super-Mario-Effect, je promotie te zien als een spel waarin je heel veel kunt leren en te focussen op het eindresultaat, is falen eigenlijk niet erg meer. In Super Mario is het zo dat het spel juist leuk wordt als er dingen misgaan, want daardoor kun je nieuwe dingen leren en meer succes hebben.

In de academische wereld wordt falen vaak als negatief gezien, waardoor je in de stress raakt en vertraging oploopt. Super Mario je promotie, daar word je blijer van, en het komt ook je promotie ten goede!

 

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie