motivatie/inspiratieStoicisme geeft aan dat je onderscheid moet maken tussen de dingen waar je wel en de dingen waar je geen invloed op hebt.

Rust hebben in uitdagende tijden. Dat valt nog lang niet mee. En promoveren – en dan ook nog eens temidden van een pandemie – is op zijn zachtst gezegd niet altijd even gemakkelijk. De stoïcijnen wisten daar ook van, en ontwikkelden een filosofie die je daarbij kan helpen.

Waar heb je invloed op?

Een van de belangrijkste ideeën uit het stoïcisme is dat je onderscheid moet maken tussen dingen die binnen je macht liggen en dingen daarbuiten. Een moderne variant daarvan vind je bij Stephan R. Covey, die in zijn boek The 7 Habits of Highly Effective People spreekt over de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid: er zijn zaken waar je invloed op hebt, en er zijn zaken waar je geen invloed op hebt. De kunst is om je alleen druk te maken over dingen waar je invloed op hebt.

Dat er een pandemie uitbreekt, dat de labs gesloten worden, dat je begeleider het druk heeft is, dat je ziek wordt, dat je geen interviews kunt houden, het zijn allemaal zaken waar je geen macht over, geen invloed op hebt. Het enige waar je wél macht over hebt, is hoe je er mee omgaat.

Als je dat onderscheid kunt maken, dan word je volgens de stoïcijnen een beter, gelukkiger en deugdzamer mens. Als je je geluk niet laat afhangen van het resultaat van je promotie maar van de vraag of je je best doet, dan word je daar zelf ook gelukkiger van.

Focus op wat je zelf kunt doen

Als je dus niet focust op het resultaat van je promotie bezig bent, maar focust op wat jij dagelijks kunt doen om je prestaties te verbeteren – door bepaalde keuzes te maken – geef je elke dag waarde aan je leven. Dat maakt de kans groter dat je het eindresultaat behaalt waar je op hoopt.

Waar heb je wel controle over? Over hoe jij over dingen nadenkt, over waar je je op focust. Je kunt je trainen in moed, wijsheid, rechtvaardigheid en matigheid. Belangrijke waarden uit het stoïcisme. Je verlegt je focus dus van het probleem zelf naar je houding ten opzichte van het probleem. Dat maakt dat je een stuk steviger staat. Want we kunnen onze omstandigheden niet aanpassen, maar hoe we over iets denken en hoe we op iets reageren wél.

Hoe werkt dat in de praktijk?

Een voorbeeld. Stel, je merkt dat je je de laatste tijd minder helder voelt, lastiger kunt focussen, minder enthousiast bent, minder productief. Geen goed gevoel. In plaats van te doen alsof er niks aan de hand is, en maar gewoon door te gaan, kun je ervoor kiezen hoe je naar je situatie kijkt.

Aanvaard dat het niet goed gaat. Geef aan jezelf toe dat je er ‘klaar’ mee bent, en dat je je k*&&^ voelt. Door dat te accepteren, kun je een volgende stap zetten.

Identificeer je negatieve gedachten. Bijvoorbeeld:

Ik voel me leeg.

Ik kan zo niet doorgaan.

Ik stop er mee.

Vervang die gedachten door een alternatief dat meer kracht geeft, dat empowerment geeft. Een alternatief waar je zelf invloed op hebt. Bijvoorbeeld:

Ik heb mijn uiterste best gedaan in plaats van ik voel me leeg

Het is tijd dat ik mezelf weer oplaad  in plaatse van ik kan zo niet doorgaan

Ik moet me opnieuw afvragen wat ik wil in plaats van Ik stop ermee.

 Schrijf je eigen negatieve gedachten op, en vervang ze door gedachten die kracht geven, door gedachten die het mogelijk maken er zelf invloed op uit te oefenen.

Heb je dat gedaan? Neem een pauze, haal een paar keer diep adem. Vraag jezelf dan af: Wat nu? Wat maakt dit mogelijk? Wat zijn mogelijke volgende stappen?

 Schrijf alles op wat er in je hoofd opkomt. Probeer niet om het allemaal te snappen, maar kijk wat er gebeurt.

Door met een stoïcijnse bril te kijken zul je nieuwe manieren ontdekken om met een lastige situatie om te gaan. Of gebruik het ABCD’tje van Ellis.  Zo krijg je meer rust in lastige tijden, zodat je succesvol kunt promoveren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie