jijzelf

Je dacht dat je wist hoe het zat, toch? Je moet voldoende bewegen, een paar keer per week wat meer en wat intensiever, en elke dag minstens een half uur bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Maar uit onderzoek blijkt dat dat waarschijnlijk helemaal niet voldoende is!

Er is een nieuw onderzoeksveld: inactivity studies. Binnen dat veld hebben ze gekeken wat er gebeurt als we veel zitten. En het slechte nieuws is dat als je veel zit je je gezondheid schade berokkent.  Of je nou wel of niet sport in de tussenliggende periode. Dus fanatieke sporters en bankhangers lopen hetzelfde gevaar als ze veel zitten. Oeps. Als je je uitgebreider wilt verdiepen dan vind je een van die studies bijvoorbeeld hier.

 

Het gevaar van teveel zitten

 

Over wat voor gevaren hebben we het dan? Eerder kans op doodgaan aan hart- en vaatziekten of aan kanker. Langer dan 6 uur zitten is significant van invloed op de sterftecijfers.

Als promovendus is de kans dat je veel achter je bureau zit ontzettend groot. Wat kun je doen om minder te zitten?

–       Loop regelmatig weg van je bureau. Ga bijvoorbeeld staan als je belt, of loop heen en weer naar het kopieerapparaat of de koffieautomaat. Of – als je geen starende collega’s hebt – doe wat squads, lunges of een pushup. Rek en strek, het zal je helpen.

–       Overweeg een zogenaamd staand bureau: een bureau dat je omhoog en omlaag kunt bewegen zodat je staand en zittend kunt werken. Of probeer zo’n bal om op te zitten. Die dwingt je om actief te zijn.

–       Ga wandelen! Alleen of met je collega’s. Al loop je alleen maar een rondje om het gebouw heen, dat maakt al een wereld van verschil.

–       Als je thuis bent en ’s avonds voor de tv bijkomt, kijk dan staand tv in plaats van zittend. Of dans rond, doe yogaoefeningen. Of gebruik de zitbal thuis, als je ‘m op ’t werk niet kunt gebruiken.

–       Heb je kinderen, of kinderen in de buurt? Ga met ze spelen. Gedraag je als een kind, dat maakt dat je heel veel meer beweegt.

 

Het gevaar van teveel zitten

Het is echt nodig dat we meer bewegen, zo blijkt uit alle studies. Het menselijk lichaam is gemaakt om te staan, te lopen, te buigen, te rennen, te bewegen. Onze moderne leefstijl dwingt ons  om stil te zitten, en daar zijn we simpelweg niet op gebouwd.

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie