planning

Werk jij ook altijd zo hard? Maak je veel uren? Maar lijkt het er op dat de doelen die je je jezelf had gesteld voor komend jaar, waarschijnlijk in overleg met je promotor, toch niet realistisch zijn, terwijl ze dat wel leken te zijn toen je ze vaststelde?

Als dat het geval is, denk je misschien dat je nóg harder moet gaan werken, of begin je je af te vragen of stoppen misschien een betere optie is. Of vraag je je af of je niet beter een gewone baan moet zoeken, eentje waar je niet aan van die rare eisen hoeft te voldoen…

action plan

Hoe kan dat toch? Blijkbaar zit er een groot gat tussen datgene wat je voor een heel jaar hebt gepland, en datgene wat je dagelijks doet. Los van het feit dat het misschien heel erg handig is om meer te weten over plannen, heb ik een hulpmiddel voor je, dat je gaat helpen om het gat te dichten tussen je jaarlijkse doelen en datgene wat er daadwerkelijk gebeurt. Het is de maandelijkse progressiemeter die ontworpen is door Patricia Gosling en Bart Noordam, schrijvers van het boek ‘Mastering your PhD’.

Hoe gebruik je de maandelijkse progressiemeter? Heel simpel. Beantwoord elke maand de volgende 5 vragen:

1. Wat zijn de belangrijkste resultaten die ik afgelopen maand heb behaald?

2. Ben ik van de planning van de afgelopen maand afgeweken? Zo ja, waarom?

3. Wat zijn m’n belangrijkste doelen voor de komende maand?

4. Wat moet ik doen om deze doelen daadwerkelijk te bereiken?

5. Welke obstakels kom ik mogelijk tegen als ik deze doelen wil halen, en wat moet ik doen om die obstakels te omzeilen?

Waarom helpt dit?
De antwoorden geven je  inzicht in je eigen patronen en helpen je bovendien om de besprekingen met je begeleider goed voor te bereiden.

progressie?

Waarom nu juist deze vragen?
De eerste vraag (Wat zijn de belangrijkste resultaten die ik afgelopen maand heb behaald?) helpt je om helder te krijgen wat wel en niet productief is geweest in hoe je hebt gewerkt. Wat heeft daadwerkelijk bijgedragen aan mijn onderzoek? Wat niet? Als dat helder is, kun je gemakkelijker prioriteiten stellen.

De tweede vraag (Ben ik van de planning van de afgelopen maand afgeweken? Zo ja, waarom?) gaat je helpen om patronen te herkennen, zeker als je de vraag al een aantal maanden hebt beantwoord. Het kan nogal confronterend zijn om te zien dat je niet gedaan hebt wat je wilde, en het is soms puzzelen waarom je van je planning bent afgeweken, maar als je daar helderheid in kunt creëren, is de oplossing in zicht!

Vraag 3 (Wat zijn m’n belangrijkste doelen voor de komende maand?) gaat je helpen om – in relatie tot datgene wat je bij vraag 2 te weten bent gekomen – realistischer te plannen. Bij het vaststellen van je doelen is het belangrijk om ze zo concreet mogelijk te maken. ‘Nog wat meer lezen over dit onderwerp’, is niet een heel duidelijk doel. Je zult het specifieker moeten maken. Vraag als dat nodig is om hulp aan je begeleider of aan iemand die al wat verder op weg is.

Het antwoord op de vierde en vijfde vraag (Wat moet ik doen om deze doelen daadwerkelijk te bereiken? Welke obstakels kom ik mogelijk tegen, en wat moet ik doen om die obstakels te omzeilen?) is ontzettend lastig. Het zal je ook lang niet altijd lukken om er een goed antwoord op te geven. Maar het nadenken over de obstakels en wat je kunt doen om ze te omzeilen is absoluut de moeite waard. Het geeft ook stof tot praten met je begeleider. Deze vraag leert je om het probleem vóór te blijven, en dat gaat je niet alleen helpen tijdens je promotie, maar ook bij al het werk dat je daarna gaat doen. Over deze vragen nadenken, gaat je heel veel tijd besparen. En je helpen om daadwerkelijk succesvol en op tijd te promoveren!

Hoe eerlijker je deze vragen kunt beantwoorden, hoe meer ze je gaan helpen. Doen dus, die maandelijkse progressiemeter invullen!

Doen!

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

1 reactie

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie