motivatie/inspiratie

Uitstelgedrag voelt vreselijk. En het kan ook vreselijke gevolgen hebben. Dat uitstelgedrag is op willekeurig welk gebied mogelijk: niet naar de dokter of de tandarts gaan, niet opruimen, dat ene telefoontje niet doen, dat klusje in huis niet doen, you name it.

Je promotie leent er zich ook uitstekend voor, voor uitstelgedrag.

Jezelf verwijten maken, jezelf vertellen dat je lui bent of geen discipline hebt, jezelf wijzen op de consequenties van het uitstelgedrag: meestal helpt dat niet. Dat heeft te maken met een groot misverstand over uitstelgedrag. Namelijk dat uitstelgedrag te maken heeft met dingen niet doen.

Uitstelgedrag gaat over iets heel anders, namelijk over je emoties, zo stelt Fuschia Sirois, psychologieprofessor aan de University of Sheffield. Je vertoont uitstelgedrag omdat je niet om kunt gaan met de negatieve emoties die samengaan met datgene wat je moet doen.

blank

Je vertoont uitstelgedrag omdat je datgene wat we moeten doen niet leuk vindt of niet houdt van het gevoel dat met de taak te maken heeft. Je voelt je bijvoorbeeld angstig, schuldig of onzeker over wat je moet doen. En die gevoelens maken het lastig om aan de slag te gaan.  

Stel bijvoorbeeld dat je je onzeker voelt over het schrijven van ’n artikel of ’n paper voor een conferentie. Omdat je niet precies weet of je wel weet hoe het moet, laat staan dat je  denkt dat je écht iets zinnigs te schrijven zou hebben. 

De oplossing voor uitstelgedrag zit ‘m dan niet in beter plannen. Je zult moeten leren hoe je op een andere manier met die emoties om kunt gaan.

Wat te doen bij uitstelgedrag?

Vraag je af welke gevoelens je hebt, welke emoties opspelen. Als je dat weet, vraag je dan of hoe serieus je die emoties moet nemen. Klopt het wel dat je niet weet wat je moet doen? Kun je hulp vragen?  Zit er ook iets positiefs aan wél met die taak aan de slag gaan? Of maak gebruik van deze tip, daar laat je je emoties als het ware voor wat ze zijn.

Oefenen met jezelf wat aardiger behandelen, zelfcompassie of zelfvergeving, is ook een hele zinvolle stap. Mediteren is daar een goede handige tool voor.

Een andere tip is om aan het werk te gaan met ‘the really simple way to get work done’

Er zijn altijd verschillende manieren om met die vervelende taken om te gaan.

Wees voorzichtig met jezelf lui noemen, daar schiet je niet echt iets mee op. Als je echt lui zou zijn, zou je het geen enkel probleem vinden om dingen niet te doen en zat je zeker dit blog niet te lezen!

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.  

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie