Heb jij dat ook wel eens? Zoveel aan je hoofd dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Dat je het idee hebt dat je niet meer kunt focussen? Dan is het tijd voor een grote voorjaarsschoonmaak. Niet alleen fysiek, maar ook in je hoofd. Uit een onderzoek dat in 2008 gepubliceerd werd in de Journal of Personality and Social Psychology bleek dat als je teveel keuzes moet maken je minder kunt focussen, je slechter wordt in het afmaken van je werk en minder goed complexe mentale taken uit kunt voeren. Dagelijkse taken voor een promovendus!

Een kleine 400 mensen deed mee aan 7 experimenten waarin werd gevraagd om keuzes te maken of verschillende producten te beoordelen. Hoe meer keuzes deze mensen moesten maken en hoe meer tijd ze besteedden aan het beslissen, hoe slechter ze presteerden bij taken die ze daarna moesten doen. Zelf als de keuzes simpel waren, bleek dat van grote invloed op alles wat daarna kwam. Herkenbaar?
Dat is dus wat ze bedoelen met door de bomen het bos niet meer zien: door alle keuzes kun je simpelweg niet meer focussen.

De vraag is dus hoe je de bomen weer kunt zien. Dat is  simpeler dan je waarschijnlijk denkt. Er zijn een paar handige trucs voor.

blank

Een eerste stap is om je af te vragen wat zou er mogelijk zijn als je helemaal gefocust zou zijn. En dan heb ik het niet alleen over je werk, maar ook over alle andere aspecten in je leven. Ziet je leven er dan anders uit? Wat zou er anders zijn? Kijk eens of je daar helderheid over kunt krijgen.

Neem daar eens rustig een paar minuten de tijd voor, en visualiseer dat je helemaal gefocust bent. Hoe ziet dat er uit? Hoe beweeg je? Waar ben je? Hoe zit je? Hoe ontspan je? Hoe gedraag je je? Hoe praat je? Wat doe je?
Waarschijnlijk helpt zo’n visualisatie al om een aantal zaken te identificeren die je anders wilt doen. Heel goed! Kies er 1 of 2, schrijf ze op een geeltje, en hang ze op een plek waar je ze kunt zien, zodat je jezelf kunt helpen herinneren aan die 1 of 2 veranderingen. Probeer niet te veel tegelijk te veranderen, dat maakt focussen alleen maar weer lastig.

En een andere belangrijke stap: doe een voorjaarsschoonmaak!
Hoe? Door als eerste een zogenaamde ‘masterlist’ te maken. Wat is zo’n masterlist? Het is een lijst waar je ALLES, maar dan ook ALLES op schrijft wat er gaande is. Als het in je hoofd zit, is het belangrijk. Dus, schiet je iets te binnen, schrijf het op. Doe een braindump over alles wat er gaande is. Alle losse eindjes, alle klussen die nog moeten, de afspraken die maar uitgesteld zijn, dat telefoontje wat nog moet, die stapel pappieren die moet worden uitgezocht…. Steek er flink wat tijd in, maak een lijst en zorg dat je die lijst in een week tijd afmaakt.

En pak als tweede een grote doos: stop door alle losse spullen in, alles wat gedaan moet worden, zodat het op een plek komt te liggen.  Loop simpelweg door je je huis of check je werkplek en verzamel alles. Op die manier ligt niet alles overal verspreid. Wat is daar het voordeel van? Alles wat overal ligt leidt je af, zorgt ervoor dat je niet gefocust kunt zijn.

Dat rondlopen kun je heel letterlijk doen, maar je kunt het ook mentaal doen, dan kom je weer bij je masterlist terecht: denk aan alles wat met je proefschrift te maken heeft, wat zijn de losse eindjes? Wat moet je niet vergeten, wat wil je nog doen?

Maar denk niet alleen aan je werk, denk ook aan andere aspecten van je leven: welke losse eindjes heb je als partner, als vriend, als ouder, als …?

Door het verzamelen van al die informatie op een lijst en in een doos, krijg je zicht op datgene wat eigenlijk continu aanwezig is, wat in de achtergrond continu je aandacht vraagt. Door het expliciet te maken, creëer je overzicht en kun je gaan besluiten wat je wilt doen met al die zaken. Het effect is dat je als het ware een bezem door je huis, werkplek en hoofd haalt.

blank

En dan? Wat als je die lijst hebt? En wat als je die doos vol met spullen hebt? Zorg dat je zaken behapbaar maakt. Vraag je af wat al zolang op je lijstje staat dat je het beter maar kunt schrappen. Kijk of er zaken tussen zitten die je gelijk moet doen, of dat er zaken zijn die kunnen wachten. Ga kijken of je dingen kunt clusteren die bij elkaar horen, daar maak je als het ware een projectje van. Kijk vervolgens welke taken, welke acties bij dat projectje horen. Kijk dus of je een ordening aan kunt brengen.

En vervolgens? Heel simpel. Pak een keukenwekker en neem 2 keer per dag 10 minuten om een stukje van je lijst weg te werken of om een deel van je doos leeg te ruimen. Hou dat een tijdje vol – afhankelijk van de lengte van je lijst – en je hebt alle losse eindjes weggewerkt, en ervoor gezorgd dat je allerlei beslissingen genomen hebt die alsmaar in je hoofd bleven zitten. Losse eindjes weg, hoofd leeg, focus weer aanwezig. Weer bomen en weer bos.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

 

Foto van bomen: eigen foto;  foto van schoonmaak via Flickr, met dank aan Ryan Harvey

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie