jijzelf

‘Een jong meisje verdient bij als babysitter. Op een avond gaat een echtpaar bij haar in de buurt samen uit eten. Ze vragen of het meisje kan komen oppassen op hun kinderen. Het meisje neemt het aanbod aan.

Een uur nadat het echtpaar weg is, wordt het meisje via een onbekend nummer gebeld. De man aan de andere kant van de lijn zegt dat hij haar gaat vermoorden als ze niet weg gaat. Na dit telefoontje volgen er nog veel meer.

Het meisje is erg bang en belt de politie op. De politie vertelt haar dat ze de man aan de lijn moet houden, zodat zij kunnen uitvogelen waar de man zich bevindt. Het bange meisje praat een halfuur lang met de vreemde man aan de telefoon.

Nadat ze heeft opgehangen, wordt ze gelijk gebeld door de politie:  “Ga nu weg uit dat huis, de telefoontjes komen vanuit het andere toestel in huis!”

Is dit waar? Nee. Het is een voorbeeld van een urban myth, een broodjeaapverhaal, een stadslegende . Een vaak grotendeels verzonnen verhaal dat inspeelt op angsten en dat door het doorvertellen steeds echter lijkt te worden.

Nu wil ik niet beweren dat het een broodjeaapverhaal is dat promoveren over de inhoud van je onderzoek gaat, maar er zijn op z’n minst kanttekeningen te plaatsen. Of laat ik het anders zeggen: er zijn aanvullingen te geven.

 

blank

 

Promoveren gaat uiteraard over de inhoud van je onderzoek.

Je moet onderzoeksvaardigheden leren, je moet thuisraken in het kennisdomein, literatuur lezen, snappen hoe dingen werken, de verschillende theorieën en paradigma’s binnen je vakgebied kennen. Je moet abstract kunnen denken, concepten met elkaar kunnen verbinden, modelmatig kunnen redeneren. Je moet weten over de verschillende methodieken, over betrouwbaarheid, over validiteit. Die dingen, daar moet je allemaal over leren tijdens je promotie.

 

Maar er is iets anders wat nog veel belangrijker is.

Promoveren gaat over jouzelf. Over wat je doet als je iets niet snapt. Over tegen je grenzen aanlopen. Over omgaan met onzekerheid. Over anders leren denken. Over zelfstandigheid, over je tijd indelen. Over denken dat je dom bent. Over jaloers zijn, over willen dat het sneller gaat, of anders, of beter.

Promoveren gaat over persoonlijke ontwikkeling. Over jezelf leren kennen. Over nieuwe manieren vinden om te denken. Over anders over jezelf gaan denken. En over de wereld, over onderzoek, over promoveren. Over wie je bent, wat je bent. Waarom je doet wat je doet. Waarom je iets blijft doen, of juist niet.

Promoveren gaat over niet alles alleen willen en kunnen doen. Leren samenwerken, hulp vragen, je weg vinden, zoeken. Niet altijd vinden. Blijven zoeken, nieuwe dingen leren. Je neus stoten.

Soms is dat heel lastig. Meestal is het ook erg leuk en inspirerend.

Promoveren gaat over jou. En oja, ook een heel klein beetje over je onderzoek.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie