motivatie/inspiratieiedereen heeft last van uitstelgedrag, gebruik de 3 minuten regel.

Nu effe niet. Komt straks wel. Eerst even iets anders. Ach, het is nu al te laat, komt morgen wel.

Ik hoor het mezelf denken.

Uitstelgedrag. Promotie-ontwijkend-gedrag. Geen zin in. Het is maar net welke naam je er aan geeft. Waar het op neer komt is dat je niet doet wat je eigenlijk zou moeten doen. En dat niet doen leidt vaak tot schuldgevoel en stress. En dat maakt dat het nóg lastiger wordt om met datgene aan de slag te gaan wat je eigenlijk zou moeten doen.

Je bent niet lui

Veel promovendi vinden zichzelf lui als ze dingen uitstellen. Vaak blijkt er iets heel anders aan de hand: uitstelgedrag heeft te maken met hoe je je voelt bij wat je moet doen – bijvoorbeeld onzeker, angstig, geïrriteerd, boos – en niet met luiheid. Anders met die gevoelens omgaan kan dus helpen.

De 3-minuten-regel

Een praktische – en wetenschappelijk onderbouwde – manier om te gaan met uitstelgedrag is om gebruik te maken van de 3-minuten-regel. Hoe werkt dat?

Merk je dat je iets aan het uitstellen bent? Spreek met jezelf af dat je er 3 minuten mee aan de slag gaat. Heb je er dan nog steeds geen zin in, dan mag je er weer mee stoppen.

Wat blijkt? Achtennegentig procent van de mensen die met die 3 minuten start, gaat langer door of rondt die uitgestelde klus helemaal af. Drie minuten worden er al gauw 6, of 9, en voor je het weet ben je klaar.

Waarom deze 3-minuten-regel werkt? Zodra je start, ben je af van het uitstelgedrag, en wordt het veel gemakkelijker om je te focussen. Ben je eenmaal gestart, dan kom je gemakkelijker in een flow.

Ik zou zeggen: invoeren, die 3-minuten-regel!

 

 

 

 

 

 

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie