schrijven

Wel of niet bloggen, dat is de vraag. Althans, de vraag die centraal staat tijdens de workshop die ik op de ProVU PhD Day ga geven. Steeds meer wetenschappers doen het, steeds meer promovendi doen het.

Soms in de vorm van een videoblog:
– door uitleg van moeilijke dingen, soms in een minuut zoals de Engelse Open Universiteit doet, of gewoon in het Nederlands, zoals Wim Daniels doet.

Soms in de vorm van een tekstblog:
–  zoals Eva Lantsoght doet of Dr.27, of zoals iemand een beschrijving geeft van  ‘my exciting PhD journey!’ . Of neem The Next Scientist van Julio Peironcely.

Zelfs de Engelse krant the Guardian had 2 jaar geleden al een lijstje met de ‘hotste’ science blogs.

Waarom zou je bloggen? Het antwoord op de vraag is denk ik relatief simpel: omdat het leuk kan zijn en omdat het je verder kan helpen. Niet meer en niet minder. Is bloggen noodzaak? Neuh… dat zou ik niet willen zeggen, maar bloggen kan je veel brengen:

  • Bloggen dwingt je om na te denken over je onderwerp, omdat je moet bedenken wat je wilt schrijven of filmen. En hoe meer je nadenkt over je onderwerp, hoe meer helderheid en duidelijkheid er komt. Leuk voor op je blog, maar nog veel handiger tijdens je onderzoek. Of bijvoorbeeld tijdens de gesprekken met je begeleider.
  • Bloggen geeft je inspiratie, simpelweg omdat je op een andere manier over je onderzoek nadenkt.
  • Schrijven leer je door te doen, door te oefenen. Als je blogt, dwing je jezelf om (min of meer) regelmatig te schrijven. Altijd goed dus.
  • Schrijven helpt je om je gedachten op een rijtje te zetten, altijd goed, vooral voor je onderzoek.
  • Bloggen helpt je om jezelf en je onderzoek met andere ogen te bekijken: wat is er interessant, wat is er leuk, wat is er vermeldenswaardig? Dat kan je een heel ander perspectief geven op je onderzoek. Dat geeft verrijking en relativering. Wie wil dat niet?
  • Bloggen vergroot je zichtbaarheid op het internet.
  • De lezers/kijkers van je blog kunnen je feedback geven op datgene wat je schrijft. Elke reactie kan potentieel leerzaam zijn.
  • De lezers/kijkers van je blog kunnen geïnteresseerd raken in jou en je onderzoek. Altijd goed. Voor contacten, voor uitnodigingen, voor netwerken.

Is bloggen moeilijk? Nee, als je enthousiast bent over je onderzoek en er graag over vertelt absoluut niet. De techniek is niet ingewikkeld. Je claimt een domeinnaam en gebruikt bijvoorbeeld de veelgebruikte gratis software van WordPress. Simpele software die gemakkelijk te bedienen is.
En bloggen heeft een groot voordeel voor mensen die het wil leuk vinden om over hun onderzoek te vertellen maar niet van presenteren houden of wat verlegen zijn: niemand die je ziet. Je kunt simpelweg veilig vanachter je bureau aan de slag, geen enkel probleem.

Wil je eens uitproberen of bloggen wat voor je is? Begin dan eens met een brainstorm over mogelijke onderwerpen. Laat je inspireren door de blogs die ik hier genoemd heb, zoek eens op het internet. Of maak een mindmap.

blank

Spreek vervolgens met jezelf af dat je – bijvoorbeeld eens per week – een blog schrijft over een van de onderwerpen die je bedacht hebt. Gewoon, op je computer, nog zonder het te publiceren. Let op de volgende kenmerken:

  • een goede blogpost is zo kort mogelijk
  • een goede blogpost stelt 1 onderwerp centraal
  • een goede blogpost is persoonlijk
  • een goede blogpost heeft een pakkende kop en tussenkopjes

Denk je na een paar weken bijvoorbeeld, “Hé, dit is eigenlijk wel erg leuk, het geeft me nieuwe inspiratie”, trek dan de stoute schoenen aan en ga jezelf publiceren op het internet. Krijg graag de link naar je blog!

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    


Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie