begeleider

Tijdens gesprekken – en speciaal bij gesprekken met je begeleider – ontstaan vaak misverstanden. Hoe kan dat toch? De volgende illustratie verklaart veel:
blank

illustratie afkomstig uit: ‘Basisprincipes van communicatie’ van Wiertzema en Jansen

Je hebt het je misschien nog nooit zo op die manier gerealiseerd, maar bij elk gesprek dat je voert, vorm je je een plaatje in je hoofd van wat die ander zegt. Wat je hier ziet gebeuren is dat het plaatje van de een  niet overeenkomt met het plaatje van de ander. Dat blijkt heel vaak het geval te zijn. En dat is precies wat communiceren zo lastig maakt: het verschil in plaatjes.

Nou hoeft dat hebben van die verschillende plaatjes op zich niet erg te zijn: in het bovenstaande voorbeeld lijkt het voor de conversatie niet storend te zijn dat je niet over dezelfde hond praat. Maar er zijn heel veel contexten waar dat wel het geval is, en waar het hebben van verschillende plaatjes wel degelijk van invloed is, en zelfs tot grote misvestanden en conflicten kan leiden.

Hoe zit dat in het gesprek met je begeleider? Daar praat je meestal niet over honden, maar over theoretische concepten, abstracte begrippen, onderzoeksmethodiek, afspraken, teksten, deadlines, feedback en dat soort zaken meer. Zie je de plaatjes al voor je? En dat is waar het mis gaat. Je denkt over hetzelfde te praten, maar controleert dat niet en gaat er zonder meer vanuit dat jullie hetzelfde verstaan onder de verschillende begrippen.

Zorg dus dat je zeker weet dat je over hetzelfde plaatje praat. Hoe je dat doet? Door expliciet te maken wat je plaatje is, door niet aan te nemen dat jullie het vast wel over hetzelfde hebben, door samen te vatten wat er gezegd is, door vragen te stellen en nóg meer vragen te stellen. Net zo lang tot je zeker weet dat jullie plaatje overeenkomt.

Hoor graag of dit je geholpen heeft!

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie