motivatie/inspiratie

Een van mijn collega’s, ondernemer Nicola Bird, schreef deze 5 simpele stappen die je helpen je focus weer terug te krijgen. En hoewel dit stuk geschreven is voor mensen met een eigen bedrijf, is het ook minstens even belangrijk en even goed toepasbaar voor promovendi. Intussen weet ik dat er veel overeenkomsten zijn tussen het hebben van een eigen bedrijf en het doen van een promotie, maar dat is wellicht iets voor een andere post. In blauw heb ik een aantal zaken voor promovendi toegevoegd. Hieronder de stappen zoals Nicola die geeft. Hoe krijg je je focus terug?

Heb je ooit van die weken dat je ziet dat je to-do-lijst minstens een armlengte lang is (en dan nog wat extra’s)? Het overweldigende gevoel maakt me letterlijk fysiek ziek, zorgt voor een blackout in m’n hoofd en een licht draaierig gevoel. Niet helemaal waar ik naar op zoek ben…

te veel stress tijdens je promotie? Je focus kwijt?

Als een drukke ondernemer (en moeder, en huishoudster, en echtgenoot, en dochter, en… enzovoort) (vervang hier ondernemer door promovendus) kan die to-do-lijst soms nogal overweldigend zijn. Wat er vaak toe leidt dat je gaat uitstellen en de écht belangrijke dingen niet doet, omdat ze ergens in de lijst verloren zijn gegaan. 

Er zijn 5 simpele stappen die je kunt zetten om weer grip op de situatie te krijgen:

(En je hebt een uur nodig om de hele oefening te doen)

1. Maak EEN lijst van ALLES wat er op moment in je hoofd zit, wat op al je to-do-lijstjes staat, op die losse briefjes in je handtas, ergens op je bureau, die post-its op je computer…

2. Tel hoeveel onderdelen je op je lijst hebt staan en deel dat aantal door 5. Dat is het aantal onderdelen dat je uiteindelijk op je lijst wilt hebben aan het eind van deze oefening. Waarom? Omdat de 80-20-regel ook op je to-do-lijst van toepassing is. Je krijgt 80% van je resultaten die je wilt van 20% van de activiteiten die je hebt gepland. Het is jouw taak om te kijken welke dat zijn. 

zorg voor heldere focus in je promotie

3. Loop soepeltjes door je lijst, en zet een kruisje bij precies dat aantal taken. Niet meer en niet minder.

4. Zet alle andere onderdelen op een ‘misschien/ooit’-lijst (zodat je de onderdelen niet kwijt bent, je gaat ze alleen niet nu doen), óf streep die onderdelen weg (vooral als die onderdelen al een jaar op je lijst staan en je ze nog steeds niet hebt gedaan).

5. Maak een nieuw, schoon exemplaar van je lijst met die 20% overgebleven to-do’s.

Het weghalen van 80% van je to-do-list is de snelste manier die ik ken om weer overzicht en focus te krijgen en om weer vooruit te kunnen. Dus deze post is voor jouw helderheid en gefocust denken! En daarom precies wat je nodig hebt voor een succesvolle promotie!

Ik lees graag hoe het voor je heeft gewerkt.

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie