begeleider

Communicatie gaat maar voor een heel klein deel over wat je zegt, over de inhoud, over de woorden. De bekende psycholoog en hoogleraar Albert Mehrabian geeft aan dat bij communicatie er drie onderdelen zijn die van invloed zijn op hoe je overkomt bij de ander. Het gaat daarbij om je woorden, je intonatie en je lichaamstaal.

Woorden maken maar 7% uit van dat geheel, je intonatie zorgt voor 38% van je perceptie, en je lichaamstaal maar liefst 55%! Belangrijk om je daar van bewust te zijn, nog belangrijker: wat kun je er mee?

 

Zend jij de verkeerde signalen uit?

 

Het komt er dus op neer dat 93% van wat je zegt dus niks te maken heeft met wat je zegt, maar met non-verbale communicatie. En dat terwijl tijdens je gesprekken met begeleiders het meestal over de inhoud gaat. Het lijkt niet eerlijk, maar dat is wel hoe het zit.

Een geweldige manier om je communicatie te verbeteren heeft dus te maken met het verbeteren van je non-verbale communicatie. In die non-verbale communicatie kan namelijk van alles misgaan. Wat zijn 4 veel voorkomende ‘fouten’?

Een slecht postuur
Als je in elkaar gezakt zit, je schouders naar voren laat hangen, dan geef je het signaal dat je onzeker en onbelangrijk bent. Recht op, schouders naar achteren en hoofd omhoog maakt dus een groot verschil!

Je kunt je zelfvertrouwen vergroten – bijvoorbeeld voorafgaand aan een gesprek – door 2 minuten in een ‘power pose’ te gaan staan, een beetje zoals Superman staat: met je benen uit elkaar en je handen op je heupen, of door rechtop te gaan staan met je handen in een V-vorm naar boven.

Te grote gebaren
Te veel met je armen zwaaien gaat je niet helpen. Door je gebaren klein en kalm te houden met open armen en daarbij je handpalmen te tonen, bereik je heel veel meer. De kans is veel groter dat er naar je geluisterd wordt.

Door je gebaren helder te houden, is de kans groot dat je gedachten ook helderder zullen zijn.

Wiebelen en frummelen
Als je nerveus bent, is de kans groot dat je gaat wiebelen, frummelen, aan je haar gaat draaien, met je been gaat wippen. Op zich onschuldig, maar het zorgt ervoor dat je onzeker overkomt. Als je dus merkt dat je onrustig bent, focus op je adem en hou je handen rustig in je schoot of op de tafel. Dat geeft het signaal dat je onverstoorbaar en kalm bent.

Geen oogcontact
Oogcontact is een van de belangrijkste onderdelen van non-verbale communicatie. Als je iemand in de ogen kijkt geeft dat in onze cultuur het signaal van zelfvertrouwen, oprechtheid en autoriteit.

Als je je gedachten moet verzamelen, kijk dan rustig weg. Als je weet wat je wilt zeggen, maak dan weer oogcontact en start dan pas weer met spreken. Dat zal je woorden veel meer gewicht geven.

Als je hier bij het volgende gesprek met je begeleider op let, en als voorbereiding eerst 2 minuten in de powerpose staat, kan ik je garanderen dat je een ander gesprek zult hebben!

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier.    

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie