Nieuwe training voor promovendi op 7 maart:

 

JE KUNT JE NIET MEER INSCHRIJVEN

BINNENKORT NIEUWE DATUM

 

Eerste Hulp Bij Stress

 

Stress hebben we allemaal, daar is niets mis mee. Stress heeft kracht: je wordt scherper en alerter, je krijgt een energieboost en je kunt je razendsnel aanpassen. Dat is het mooie van stress.

Maar teveel stress is niet goed. Dat kan leiden tot allerlei klachten, van vermoeidheid en slechte concentratie tot onhandigheid, snellere irritaties, maar ook hoofdpijn, kortademigheid en verstoorde darmen. Of je hebt het idee dat je geen tijd meer hebt voor ontspanning, omdat er nog zoveel werk op je ligt te wachten en je voelt je schuldig zodra je even niet met je promotie bezig bent.

Er moet een goed evenwicht zijn tussen inspanning en ontspanning. Oplaadmomenten zijn van vitaal belang. Als je doorgaat terwijl je eigenlijk moe bent, maak je gebruik van reserve-energie die daar niet voor bedoeld is. Je schakelt als het ware over op je noodvoorraad. En die noodvoorraad is maar beperkt en raakt steeds sneller op. Wanneer je werkt op deze noodenergie duurt herstel steeds langer. Je bent feitelijk roofbouw aan het plegen. En ga je op wilskracht tóch door, dan heb je de kans dat je in een burn-out terecht komt.

 Als promovendus heb je te maken met veel stressbronnen: er is hoge werkdruk, er is prestatiedruk, je bent wellicht perfectionistisch, hebt niet altijd controle over je werk, het is niet helder wat de volgende stappen zijn, je vraagt je af of je wel goed genoeg bent, je begeleider begeleidt je niet op een manier die jou helpt en het voelt alsof je in het diepe wordt gegooid.

Wat is dan een volgende stap? Hoe krijg je weer meer ontspanning, weer meer ruimte in je hoofd? Hoe kun je weer meer genieten en plezier hebben in wat je doet? Hoe creëeer je weer ruimte voor jezelf en zorg je dat je gezond, succesvol en op tijd kunt promoveren?

Kom naar Eerste Hulp Bij Stress, en leer hoe je op een goede manier om kunt gaan met stress en uit de gevarenzone kunt blijven.

JE KUNT JE NIET MEER INSCHRIJVEN, BINNENKORT NIEUWE DATUM

Schrijf je in voor deze training op 7 maart

Locatie op de Veluwe (goed bereikbaar met auto en trein).
We starten om 09:30 uur en eindigen op 17:00 uur.

 

JE KUNT JE NIET MEER INSCHRIJVEN, BINNENKORT NIEUWE DATUM

 

Je investering is € 345,-. Inclusief koffie & thee, water, fruit en lekkernijen én ’the surprising PhD notebook’.

Wie geven deze training?

Dit is wat je gaat leren

blank

Wat is stress? 

Stress op zich is niet ongezond, het is een reactie van het lichaam op moeilijke situaties. Maar wanneer wordt stress wl ongezond? Wat gebeurt er fysiek, emotioneel en mentaal als je langdurige stress hebt? 

blank

Hoe zit het met jouw stress levels? 

Hoe zit het met jouw stresslevels, zit je aan de ‘goede’ of aan de ‘verkeerde’ kant van de streep? Wat zijn voor jou situaties waarin je stress krijgt? Wat triggert jou?

blank

Wat kun je doen om op een goede manier om te gaan met stress, hoe vergroot je je veerkracht? 

Wat is veerkracht en waarom is veerkracht belangrijk? Wat kun jij in jouw situatie doen om op een gezonde manier om te gaan met je stress? Wat zijn voor jou de beste manier om te ontspannen en weer in balans te komen? 

blank

Hoe kun je een planning maken die wél werkt?

De meeste planningen werken niet: je doet er niks mee of het lukt je niet om je eraan te houden. Hoe zorg je voor een planning die wél werkt? Welke randvoorwaarden zijn daarvoor nodig? Hoe maak je een planning die bij jou past? Waarom is energie-management belangrijker dan time-management?

wat te doen bij stress? eerste hulp bij stress voor promovendi

Hoe hou je een leven náást je promotie?

Voor een goede balans tussen je (promotie-)werk en privé is het belangrijk om ook tijd voor jezelf te hebben. Hoe laad jij je op? Hoe zorg je dat je plezier houdt in wat je doet? Hoe maak je tijd voor vrienden en familie? Hoe blijf je gemotiveerd? 

Arjenne Louter is al meer dan 10 jaar expert op het gebied van succesvol en op tijd promoveren. Ze ondersteunt promovendi bij het promotieproces en helpt ze onder andere bij plannen, gemotiveerd blijven, verbeteren van het contact met de begeleider, goede balans werk en priv, omgaan met literatuur en schrijven. Ze verzorgt diverse trainingen en workshops voor promovendi. Door haar achtergrond als universitair docent en onderzoeker kent ze de universitaire wereld van binnen en van buiten. Ze is daarnaast coach, trainer, mediator en zhineng qigong docent.

blank

Susan Hilhorst is organisatiepsycholoog en werkt vanuit de positieve psychologie met onder andere promovendi. Ze is casemanager, reïntegratiecoach en kent alle regelgeving die met stress en ziekzijn te maken hebben. Ze richt zich met name op de menselijke kant van stress en werkdruk. In haar coaching helpt ze promovendi de juiste keuzes voor zichzelf te maken en de regie weer in eigen hand te nemen. Ze weet als geen ander hoe belangrijk de balans tussen werk en privé is.

blank