planning

Dit is de tijd van het jaar voor goede voornemens. Of misschien is het wel de tijd van het jaar waarin de meeste goede voornemens al weer van tafel zijn verdwenen. Volgens statistieken mislukt zo’n 90% van de goede voornemens. Nu kun jij tot de gelukkige 10% horen die zich wel aan z’n voornemens houdt, maar hoe komt het dat de meeste goede voornemens tot mislukken gedoemd zijn?

De belangrijkste reden daarvoor is geen plan hebben. Zonder plan, of liever gezegd, zonder alternatieven voor wat je wilt doen in plaats van datgene wat je wilt veranderen, wordt het heel erg lastig.

Dat klinkt misschien wat cryptisch, dus een concreet voorbeeld. Stel, je wilt bijvoorbeeld ’s ochtends als je achter je bureau zit voortaan gelijk aan het werk gaan met datgene wat belangrijk is. Omdat je gemerkt hebt dat je ’s morgens eigenlijk heel veel tijd voorbij laat gaan met mail, beetje surfen, kletsen met je collega’s. Voor je het weet is het 11 uur, en heb je eigenlijk nog niks gedaan. Goede voornemen: gelijk starten met datgene wat belangrijk is.

Zo gezegd, zo gedaan. De eerste paar dagen zal dat waarschijnlijk nog best lukken, maar op dag 3 of 4 is e verleiding toch wel heel erg groot om toch maar even je mail te checken. En voor je het weet…

En dus ga je de volgende dag weer met frisse moed van start. Je gaat aan de slag, maar weet eigenlijk niet helemaal hoe je het aan moet pakken, en voor je het weet zit je toch weer op internet of sta je te kletsen met een collega bij de koffieautomaat.

Als je alleen probeert op wilskracht iets te veranderen, is dat lastig. Wat kun je beter doen? Zorgen voor een goed plan. Zo’n plan bevat twee elementen.

Als eerste is het heel belangrijk om te weten waarom je iets wilt. Als je waarom niet helder is, waarom zou je het dan doen. En hoe groter je waarom is, des te makkelijker wordt het om je eraan te houden.

Toegepast op dit voorbeeld. Waarom wil je eigenlijk met het belangrijkste beginnen? Dat zou kunnen zijn omdat je merkt dat je eigenlijk niet aan die belangrijke dingen toekomt. Je merkt dat je bij het starten van je dag eigenlijk slecht op gang komt, pas laat toekomt aan dat belangrijke, en dan vaak langer doorwerkt omdat je te weinig productief bent geweest. Waardoor het vervolgens lastig is om de volgende dag weer lekker aan het werk te zijn. Een reden zou dus kunnen zijn dat je merkt dat je in een soort vicieuze cirkel terecht bent gekomen, die gaat zorgen voor vertraging. Want wat zijn de consequenties als je niet op tijd promoveert?

Denk goed door waarom iets belangrijk voor je is. Door een aantal keren ‘waarom is dat belangrijk?‘ aan jezelf te vragen, kom je uit bij de belangrijkste reden van de verandering die je door wilt voeren.

De belangrijkste reden waarom goede voornemens niet werken

Het tweede belangrijke element is dat je alternatieven voor handen hebt. Toegepast op dit voorbeeld betekent dat bijvoorbeeld dat je de dag vantevoren al een plan moet maken om te weten wat je de volgende ochtend gaat doen. En dat plan moet heel concreet zijn: je moet precies weten wat je eerste actie is. En wat is het alternatief dat je voor handen hebt als je toch in je mail, op het internet, bij de koffieautomaat terecht komt? Heb je een andere bezigheid klaar? Kun je een timer zetten om je tijd op het internet te beperken, hoe hou je de tijd in bij de koffieautomaat in de gaten? Als je geen alternatief voor handen hebt voor je uitstelgedrag, dan ga je simpelweg weer uitstellen. Zorg dus dat je vantevoren scenario’s maakt over wat er zou kunnen gebeuren, en wat je dan gaat doen.

Zorg dus voor opties, voor alternatieven. Wat heb je nodig om datgene te doen wat je je had voorgenomen? Moet je de omstandigheden aanpassen, wat moet je voorbereiden, wat moet je anders doen? Wat ga je doen als je jezelf ‘betrapt’ dat je je niet handelt volgens je goede voornemen?

Met een helder plan, weten waarom je doet wat je doet en alternatieven voor handen weet ik heel zeker dat je je wél aan je goede voornemens kunt houden. Veel succes daarmee!

 

Wil je op de hoogte blijven van alle handige tips, trucs en tools? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Louter Promoveren en ontvang bovendien 321 #promotietips en maak óók nog eens kans op een promotie-succes-sessie! Klik hier

Schrijf je in voor gratis promotietips

blank

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Plaats reactie